Un mic sfat...

I'm a young Romanian photographer specializing in capturing the beautiful landscape of my country... and to share with people from around the world ! Thank you for visiting !

Pentru o rezolutie mai buna a imaginilor, dati click pe una dintre imagini !!!
For better resolution click on one of the images !!!

marți, 1 aprilie 2014

Ce anume te face un fotograf mai bun?

Nu am mai scris de multa vreme un articol, dar acum am simtit nevoia sa scriu...nu stiu ce anume m-a determinat sa fac acest lucru, probabil discutiile pe care le-am tot auzit in randul tinerilor, si nu numai al tinerilor; ci in randul celor care au achizitionat un aparat foto DSLR si acum se considera mari fotografi. Vreau sa spun si eu 2-3 vorbe despre acest subiect.

De multe ori cand postam o imagine, sau o serie de imagini vedeam comentarii de genul: "Cred ca ai un aparat profesional de faci asemenea poze", sau "Ce aparat ai?", "Ce aparat sa imi cumpar?" si alte intrebari de genul acesta, dar nimeni nu intreba: "Cum de ai stiut sa faci aceasta poza?" sau "Ce anume te-a determinat sa faci aceasta poza?", "Cum de ai vazut asa ceva?" si alte astfel de intrebari care sa nu aiba legatura cu aparatura folosita ci cu momentul creatiei. Raspunsul meu era simplu: "Daca tu crezi ca poti face imagini asemanatoare iti dau aparatul meu sa mergi sa faci poze, si sa vedem ce imagini o sa ai. Nu conteaza asa mult ce aparat ai, eu am inceput sa fac poze cu un aparat compact, si pot spune ca am cateva cadre bune realizate cu acel aparat; intr-adevar conteaza si aparatul iar cateodata esti limitat si nu poti face imaginile pe care le doresti (aici ma refer la fotografia care necesita un timp lung de expunere) dar parerea mea este ca aparatul este doar o unealta pe care o folosesti pentru a surprinde o anumita scena, un anumit moment. Dintr-un procent de 100% parerea mea este ca aparatul conteaza in proportie de 30%, iar restul de 70% il constituie persoana care este in spatele aparatului.

Multe persoane care poseda un DSLR se numesc fotografi, dar ei habar nu au sa lucreze in modul manual, sau sa faca o expunere corecta. Degeaba ai aparatura de mii de euro daca nu stii sa o folosesti, sau poate stii sa o folosesti, esti plin de tehnica, dar nu ai putin simt artistic, putin talent; sau nu esti capabil sa vezi anumite lucruri pe care nu toata lumea le vede, pe langa care multi trec fara ca macar sa le observe. Aparatul nu poate sa faca singur imagini bune daca tu nu stii sa vezi!
Pentru toti cei care cred ca un aparat foto profesional sau mai scump te face un fotograf mai bun sa nu mai creada lucrul acesta, este fals!

Si atunci va veti pune intrebarea: Ce anume te face un fotograf mai bun? Iar eu am sa va raspund din ceea ce cred eu, din ceea ce am observat la mine ca ar fi acele lucruri care te fac sa fi un fotograf mai bun...ceea ce te face un fotograf mai bun este blandetea, rabdarea, atentia, studiul, esecul, acel lucru care simti ca vine din interior.

Pentru a deveni un fotograf mai bun trebuie sa iti adresezi urmatoarele intrebari: De ce fotografiez? Ce anume m-a determinat sa vreau sa fotografiez? De ce vreau sa fotografiez acest lucru? Ce imi transmite subiectul pe care il fotografiez? Ce transmite publicului subiectul pe care il fotografiez? Ce simt cand fotografiez? si multe alte intrebari de acest gen.

Ca sa realizezi fotografii mai bune in primul rand trebuie sa intelegi subiectul, sa il respecti, si sa ai dragoste fata de acesta! O fotografie buna vine din suflet, este oarecum o parte din tine...in spatele unei fotografii bune stau toate cartile citite, muzica pe care o asculti, felul tau de a fi, de a percepe lucrurile, oamenii pe care ii cunosti si care te inspira, experienta pe care o ai, abilitatea ta de a observa lucrurile, timpul pe care il petreci alaturi de subiectul tau, etc.

Vorbesc din proprie experienta, lucruri pe care le-am observat de-a lungul timpului si in turele pe care le faceam. De exemplu mi s-a intamplat de multe ori atunci cand merg intr-o tura de o zi, sa nu ma intorc acasa cu imaginile dorite, sa nu am un mesaj puternic si intens in aceste imagini, si asta se datoreaza carui fapt? Se datoreaza faptului ca nu petreceam mai mult timp alaturi de subiect, in cazul meu subiectul fiind natura. Sunt si exceptii in astfel de ture in care aveam cateva imagini chiar bune.
Un alt lucru care ma impiedica sa fiu creativ este grupul de persoane cu care merg intr-o tura, grup in care nu toata lumea este preocupata de fotografie si atunci inevitabil cineva din grup se va gasi sa te deranjeze, sa iti distraga atentia, sa iti diminueze concentrarea bineinteles nu cu rea intentie, ci din cauza faptului ca acele persoane nu stiu cati factori implica fotografia, ca nu este chiar asa simplu cum am auzit pe altii spunand: "te uiti prin vizor si doar apesi pe buton, ce este asa greu?" 
Deci in concluzie imaginile bune apar atunci cand petreci cat mai mult timp in natura, cand esti singur (nu neaparat singur pe munte, ci doar atunci cand creezi, fotografiezi), cand asculti vantul, cand auzi cum curge apa, cand este asa multa liniste incat iti auzi propriile ganduri, atunci cand studiezi cat mai bine zona in care urmeaza sa fotografiezi, atunci cand poti sa recunosti ca ceea ce se intampla in fata ta reprezinta un moment cu adevarat special si sa fii capabil sa transformi momentul intr-o imagine pe masura lui.

A recunoaste si a extrage din peisaj o imagine buna e o chestiune ce tine de talentul nativ si mai important, de experienta acumulata in timp si de stilul fotografului. Asa incat, imaginile pe care le faceti nu sunt neaparat dictate de peisaj, ci de felul in care fotografiati. Sunt oameni care pot sa gaseasca ceva fain oriunde si altii care nu se simt bine decat intr-un anumit cadru.

Cam acestea sunt lucrurile care te fac sa fi un fotograf mai bun din punctul meu de vedere, nu aparatul. Conteaza mai mult ceea ce este in interiorul tau si iti dicteaza sa faci, ceea ce iti place, ceea ce iubesti. Si sa incercam sa fim mai modesti, sa primim orice critica, orice sfat, orice lauda cu zambetul pe buze, pentru ca "O critica buna=un viitor succes".

Va multumesc.O zi buna tuturor!

Mai jos aveti cateva imagini ca sa vedeti ca nu aparatul conteaza cel mai mult:



Aparat compact, model Nikon Coolpix L22


Aparat bridge, model Fujifilm S4000


Aparat DSLR, model Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm



3 comentarii:

  1. Ai punctat bine dar nu sunt de acord cu un lucru. 30% acordat importantei aparatului mi se pare cam mult. Sincer cred ca limitarile noastre sunt cele mai importante. Echipamentul nici nu l-as implica in discutie. Iti zic asta pt. ca eu sunt posesorul celui mai prost DSLR facut de firma X (nu dau nume fiindca nu e relevant) si totusi lumea e foarte uimita cum de reusesc sa fac asemenea poze cu el. Aparatul nu conteaza decat pentru cei limitati care cred ca daca-si iau aparatul x obtin automat fotografii mai bune.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Cosmin de completare, ai dreptate, dar am zis totusi sa specific cateva lucruri s despre aparatul foto, pentru ca lumea asta crede ca doar aparatul e baza, am zis sa dau un procent si aparatului...oricum oamenii trebuie sa lucreze mai mult la ei, atunci vor veni si imaginile mai bune! Numai bine!

      Ștergere